Vzdelávanie : De-eskalácia konfliktu pomocou verbálnych a neverbálnych techník
Personálne zabezpešenie: Lektori Mgr. Zuzana Ďurková Fábryová, Mgr. Soňa Kollárovičová , Mgr. Peter Kollárovič
Cieľová skupina : Pedagogickí a odborní zamestnanci a ďalší zamestnanci zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately alebo v zariadení sociálnych služieb prichádzajúci do pravidelného kontaktu s klientmi. O zaradení do vzdelávania rozhoduje riaditeľ alebo zástupca organizácie.
Profil absolventa: Absolvent vzdelávacieho programu má vedomosti o príčinách vzniku konfliktov, ich eskalácii a aj o možnostiach de-eskalovania týchto konfliktov. Porozumie psychologickým aspektom atribútov konfliktu. Má kompetencie aplikovať získané poznatky, metódy, prostriedky a postupy v súlade s rešpektovaním práv dieťaťa/prijímateľa pri de-eskalácii konfliktu v krízových situáciách. Osvojí si zručnosť používať rôzne de-eskalačné techniky pri riešení konfliktov. Naučené zohľadňuje pri tvorbe a napĺňania individuálnych plánov dieťaťa/prijímateľa.
Miesto a forma vzdelávania: Vzdelávanie prebieha spravidla dva dni a to obvykle v priestoroch organizácií zamestnancov zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately alebo v zariadení sociálnych služieb, alebo v iných prenajatých priestoroch. Forma je prezenčná, prípadne kombinovaná s dištančnou.
Rozsah vzdelávania: 16 hodín
Metódy vzdelávania: Ústne. Vzdelávanie je formou prednášky ale často aj interaktívne diskutujeme, vysvetľujeme, riešime prípadové štúdie klientov, účastníci prezentujú rolové hry a trénujú rôzne komunikačné a de-eskalačné techniky prezentované lektormi. Pracuje sa aj v skupinách a využívame prvky brainstormingu.
Metódy hodnotenia účastníkov vzdelávania: Ústne. Prebieha formou záverečnej diskusie (aktívna účasť) a priebežne počas aktivít. Účastníci prezentujú prípadovú štúdiu klientov pomocou rolovej hry ktorá sa po odprezentovaní vyhodnotí skupinou a aj lektorom. Ak de-eskalačné techniky sú zastúpené v menšej miere rolová scéna sa opätovne prehráva.
Vstupné požiadavky na zaradenie do vzdelávania: Zamestnanci v sociálnych službách ako napríklad opatrovateľ, zdravotný asistent/sestra, inštruktor sociálnej rehabilitácie, vychovávateľ, sociálny pracovník, psychológ, učitelia, asistenti, iní zamestnanci prichádzajúci do kontaktu s detskými a dospelými klientmi.
Materiálno-technické, priestorové zabezpečenie vzdelávacieho programu: Vzdelávacia alebo spoločenská miestnosť organizácie poskytujúcej sociálne služby. Dostatočný počet stoličiek pre účastníkov školenia.
Spôsob prihlasovania: V organizácii objednávajúcej si školenie alebo priamo na stránke vzdelávacej inštitúcie www.lifeconsult.sk
Obsah vzdelávacieho programu:
1. deň. Úvod do de-eskalácie
De-eskalácia a jej východiská – teoretické a legislatívne
Eskalácia napätia dieťaťom/zamestnancom
Asertívna komunikácia (popis + nácvik)
Krízové situácie a de-eskalácia (typy)
Prípadová štúdia č.1
Relaxácia č.1
Individuálne plány klientov v krízových situáciách ( prevencia a následná intervencia pred , počas a po).
Deeskalačný plán organizácie v krízových situáciách.
Neverbálne techniky de-eskalácie, ( proces a techniky neverbálnej komunikácie, úchopy...)
Správanie počas konfliktu, uvoľňovanie napätia, prípadné privolanie pomoci v prípade ďalšej eskalácie
Prevencia v krízových situáciách.
2. deň. Nastavenie pravidiel, rešpektovanie dieťaťa a nerešpektovanie pravidiel dieťaťom
Práva dieťaťa/klienta v kontexte krízových situácií
Úvod do neverbálnych techník (empatické, asertívne techniky a techniky TR (terapeutického rodičovstva )
Empatická komunikácia
Konflikt z pohľadu dieťaťa, kedy neriešiť alebo zľahčiť konflikt
Intervencie v krízovej situácii ( intervencie zamestnanec, intervencie klient)
Výchovné opatrenia a pravidlá v organizácii, terapeutické komunity,
Prípadová štúdia č.2
Relaxácia č.2
Dokončenie a ošetrenie eskalácie (po konflikte)
Eskalácia napätia dieťaťa s duševnou poruchou
Základné techniky (rozdelenie) de-eskalácie ( verbálne a neverbálne)
Verbálne techniky de-eskalácie ( nenásilná komunikácia, proces a techniky nenásilnej komunikácie, technika v terapeut. rodičovstve s názvom „Pace“)
Prípadová štúdia č.3
Ciele: Rozšíriť a inovovať odborné vedomosti o zvládaní náročných a krízových situácií pomocou de-eskalačných techník. Získavanie kompetencií efektívnej komunikácie nedirektívnym, empatickým ale aj asertívnym spôsobom s cieľom de-eskalovať náročné situácie. Rozvíjať zručnosti zamestnancov tieto kompetencie aplikovať pri každodenných výchovných a opatrovateľských aktivitách.