Vzdelávanie

Výpis článkov

De-eskalácia konfliktu

Vzdelávanie : De-eskalácia konfliktu pomocou verbálnych a neverbálnych techník  

 

Personálne zabezpešenie:  Lektori Mgr. Zuzana Ďurková Fábryová, Mgr. Soňa Kollárovičová , Mgr. Peter Kollárovič

Cieľová skupina : Pedagogickí a odborní zamestnanci a ďalší zamestnanci zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately alebo v zariadení sociálnych služieb prichádzajúci do pravidelného kontaktu s klientmi. O zaradení do vzdelávania rozhoduje riaditeľ alebo zástupca organizácie.

Profil absolventa: Absolvent vzdelávacieho programu má vedomosti o príčinách vzniku konfliktov, ich eskalácii a aj o možnostiach de-eskalovania týchto konfliktov. Porozumie psychologickým aspektom atribútov konfliktu. Má kompetencie aplikovať získané poznatky, metódy, prostriedky a postupy v súlade s rešpektovaním práv dieťaťa/prijímateľa pri de-eskalácii konfliktu v krízových situáciách. Osvojí si zručnosť používať rôzne de-eskalačné techniky pri riešení konfliktov. Naučené zohľadňuje pri tvorbe a napĺňania individuálnych plánov dieťaťa/prijímateľa.

Miesto a forma vzdelávania: Vzdelávanie prebieha spravidla dva dni a to obvykle v priestoroch organizácií zamestnancov zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately alebo v zariadení sociálnych služieb, alebo v iných prenajatých priestoroch. Forma je prezenčná, prípadne kombinovaná s dištančnou.

Rozsah vzdelávania: 16 hodín

Metódy vzdelávania: Ústne. Vzdelávanie je formou prednášky ale často aj interaktívne diskutujeme, vysvetľujeme, riešime prípadové štúdie klientov, účastníci prezentujú rolové hry a trénujú rôzne komunikačné a de-eskalačné techniky prezentované lektormi. Pracuje sa aj v skupinách a využívame prvky brainstormingu.

Metódy hodnotenia účastníkov vzdelávania: Ústne. Prebieha formou záverečnej diskusie (aktívna účasť)  a priebežne počas aktivít. Účastníci prezentujú prípadovú štúdiu klientov pomocou rolovej hry ktorá sa po odprezentovaní vyhodnotí skupinou a aj lektorom. Ak de-eskalačné techniky sú zastúpené v menšej miere rolová scéna sa opätovne prehráva.

Vstupné požiadavky na zaradenie do vzdelávania: Zamestnanci v sociálnych službách ako napríklad opatrovateľ, zdravotný asistent/sestra, inštruktor sociálnej rehabilitácie, vychovávateľ, sociálny pracovník, psychológ, učitelia, asistenti, iní zamestnanci prichádzajúci do kontaktu s detskými a dospelými klientmi. 

Materiálno-technické, priestorové zabezpečenie vzdelávacieho programu: Vzdelávacia alebo spoločenská miestnosť organizácie poskytujúcej sociálne služby. Dostatočný počet stoličiek pre účastníkov školenia. 

Spôsob prihlasovania: V organizácii objednávajúcej si školenie alebo priamo na stránke vzdelávacej inštitúcie www.lifeconsult.sk 

 

Obsah vzdelávacieho programu: 

 1. deň. Úvod do de-eskalácie 

De-eskalácia a jej východiská – teoretické a legislatívne

Eskalácia napätia dieťaťom/zamestnancom

Asertívna komunikácia (popis + nácvik)

Krízové situácie a de-eskalácia (typy)

Prípadová štúdia č.1 

Relaxácia č.1

Individuálne plány klientov  v krízových situáciách ( prevencia a následná intervencia pred , počas a po).

Deeskalačný plán organizácie v krízových situáciách.

Neverbálne techniky de-eskalácie, ( proces  a techniky neverbálnej komunikácie, úchopy...)

Správanie počas konfliktu, uvoľňovanie napätia, prípadné privolanie pomoci v prípade ďalšej eskalácie

Prevencia v krízových situáciách. 

 

 2. deň. Nastavenie pravidiel, rešpektovanie dieťaťa  a nerešpektovanie pravidiel dieťaťom

Práva dieťaťa/klienta v kontexte krízových situácií

Úvod do neverbálnych techník (empatické, asertívne techniky a techniky TR (terapeutického rodičovstva )

Empatická komunikácia

Konflikt z pohľadu dieťaťa, kedy neriešiť alebo zľahčiť konflikt

Intervencie v krízovej situácii  ( intervencie zamestnanec, intervencie klient)

Výchovné opatrenia a pravidlá v organizácii, terapeutické komunity, 

Prípadová štúdia č.2

Relaxácia č.2

Dokončenie a ošetrenie eskalácie (po konflikte)

Eskalácia napätia dieťaťa s duševnou poruchou

Základné techniky (rozdelenie) de-eskalácie ( verbálne a neverbálne)

Verbálne techniky de-eskalácie  ( nenásilná komunikácia, proces a techniky nenásilnej komunikácie, technika v terapeut. rodičovstve s názvom „Pace“)

Prípadová štúdia č.3

 

Ciele: Rozšíriť a inovovať odborné vedomosti o zvládaní náročných a krízových situácií pomocou de-eskalačných techník. Získavanie kompetencií efektívnej komunikácie nedirektívnym, empatickým ale aj asertívnym spôsobom s cieľom de-eskalovať náročné situácie. Rozvíjať zručnosti zamestnancov tieto kompetencie aplikovať pri každodenných výchovných a opatrovateľských aktivitách. 

 

Terapeutické rodičovstvo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ovládacie prvky výpisu

2 položiek celkom